2017年10月21日星期六

世界的样子


图片取自 豆瓣读书

世界的样子

  世界是什么样子的?我看到的就是世界吗?我经历过的就是真的发生了吗?那我没经历过的是不是就是没有的呢?

  这些好大好大的问题在我好小好小的时候经常困扰着我,比如,我常想,我睁开眼睛了,世界就是我看到的样子,那我闭上眼睛,这些样子还是原来的样子么?如果不是,又是什么样子呢?它们还在不在呢?

  所以,小蝴蝶经常一个人坐在院子里玩这样一个游戏:睁眼睛,闭眼睛,睁眼睛,闭眼睛……

  睁的时候会很快睁开,闭的时候慢慢闭上,我好想抓住我没有看见时世界的样子哦,比如,院外的母鸡是不是来不及变成母鸡呢?石榴树上的红花是不是蓝色的呢?小蚂蚁是不是还没排好队从我脚边经过呢?

  不过,不管我如何突然地睁开眼睛,或者有多不容易察觉地悄悄闭上眼睛,再或者一只眼睛睁着一只眼睛闭着,我都从未得逞,世界总是安安稳稳地出现在我眼前。

  后来发现,并不是我一个人这样想呢,我弟弟小喜也是!

  小喜爱玩火柴,有一天一个人在奶奶房间里玩,不知怎么把奶奶的床单烧察觉地悄悄闭上眼睛,再或者一只眼睛睁着一只眼睛闭着,我都从未得逞,世界总是安安稳稳地出现在我眼前。

  后来发现,并不是我一个人这样想呢,我弟弟小喜也是!

  小喜爱玩火柴,有一天一个人在奶奶房间里玩,不知怎么把奶奶的床单烧起来了,他吓得赶快把门关上,跑到另外一个房间去睡觉。奶奶闻到一股焦味,觉得反常,立刻去了房间,这才避免了一场灾难。

  ——小喜以为,睡着了就什么事都没有了,什么也不会发生了。

  在睡觉这件事情上,我的感觉和小喜又是相反的,我很长时间都以为,我在梦里梦到的事情是真的发生过的。

  比如,如果我梦到妈妈在我梦里,那妈妈就真的在我梦里,并且妈妈本人也是知道她来过我梦里的,或者,她也同时和我做了同样的梦。

  有一天晚上,我梦见肚子痛,我的表妹小贝壳从她家拿出了几颗药给我吃,过一会儿我就好了。

  第二天碰到小贝壳,我说:昨天在梦里幸好有你给我吃药哦,肚子不痛了,谢谢你哈。

  小贝壳甩了甩手臂,眼睛往上翻两下,回答我:不用谢,应该的。

≪远远的村庄≫[世界的样子]12-14 页
宁远 绘著
ISBN 978-7-5399-5260-4



隨意翻開你手邊的一本書的任何一頁,
寫下映入眼簾的第一個句子,
或是寫下你正在閱讀的書籍的句子,
標上書名、ISBN和頁數,當作回應。

閱讀讓思想更有力量,我們一起來讀書。

~ 松露玫瑰 ~


欢迎大家一起参与 周末读书天 My Weekend with Books 阅读分享,互相鼓励 :D >>[简介连接]>>



3 条评论:

  1. Rosca de Reyes
    (three Kings men ring cake)

    Dia de los Reyes (Three Kings Day), on 6 January, marks the arrival of the 'Three Wise Men' bearing gifts for baby Jesus. Rosca de Reyes is a crown shaped sweet bread decorated with jewel like fruit. Traditionally, a plastic baby Jesus is hidden in the dough before it is cooked. If you cut the piece with the doll, you must host the next festivity!

    my abuela's table, P112
    Daniella Germain
    ISBN 978-1-742-70174-5

    回复删除
  2.   检查结果发现,并不是感冒。

      脑肿瘤,第四期。

      这是医生告诉我的诊断结果。我最多只能活半年,但是没人能够保证一个星期后,我还能够活在世上。虽然医生提议我可以接受放射线治疗、抗癌剂治疗、进安宁病房等各种选择,但是我完全听不进去。

      小时候,我曾经在暑假期间去游泳池。普通一声,跳进凉冰冰的蓝色游泳池。嘴里吐着泡泡,身体沉入水中。

      “要先热身啊。”

      我听到老妈说话的声音,但是,在水中听到的声音很模糊,听不清楚。如今,遗忘已久的“声音记忆”突然在耳边苏醒。

    ≪如果这世界猫消失了≫ 11-12页
    川村元气 著  王蕴洁 译
    ISBN 978-986-5706-44-9

    回复删除
  3.   And yet, that's what happened. It didn't seem willful at first — it was just a series of odd coincidences. It just kept happening: he'd meet a Katherine, and like her. She'd like him back. And then it would end. And then, after it ceased being mere coincidence, it just became two streaks — one (dating Katherines) he wished to keep, and one (getting dumped by them) he wished to break. But it proved impossible to divorce one cycle from the other. It just kept happening to him, and after a while it felt almost routine. Each time, he’d cycle through feelings of anger, regret, longing, hope, despair, longing, anger, regret. The thing about getting dumped generally, and getting dumped by Katherines in particular, was how utterly monotonous it was.

      That's why people grow weary of listening to Dumpees obsess over their troubles: getting dumped is predictable, repetitive, and boring. They want to stay friends; they feel smothered; it's always them and it's never you; and afterward, you're devastated and they're relieved; it's over for them and just starting for you. And to Colin's mind, at least, there was a deeper repetition: each time, Katherines dumped him because they just didn't like him. They each came to precisely the same conclusion about him. He wasn't cool enough or good-looking enough or as smart as they'd hoped — in short, he didn’t matter enough. And so it happened to him again and again, until it was boring. But monotony doesn't make for painlessness. In the first century CE, Roman authorities punished St. Apollonia by crushing her teeth one by one with pliers. Colin often thought about this in relationship to the monotony of dumping: we have thirty-two teeth. After a while, having each tooth individually destroyed probably gets repetitive, even dull. But it never stops hurting.

    An Abundance of Katherines, P95-96
    John Green
    ISBN 978-0-14-241070-7

    回复删除